sobota, 14 stycznia 2017

DIY - jak zrobić drzwi przesuwne

Być może po ostatnim poście zastanawialiście się jak zrobić drzwi przesuwne o podobnej konstrukcji jak moje. Pocieszę - nie jest to skomplikowana sprawa. Konstrukcja drzwi jest prosta i jak zwykle w takich projektach, najważniejszy jest pomysł.


Od czego więc zacząć - należy zgromadzić materiały i narzędzia do zrobienia drzwi:


Do zamocowania drzwi przesuwnych:


  • Zestaw do drzwi przesuwnych BETA VALCOMP lub podobny. Długość zestawu zależy od szerokości Waszych drzwi. Światło ościeżnicy moich drzwi miało 80 cm, więc wybrałam zestaw na 180 cm długości.
  • deska podłużna szer. 6 cm. o długości zestawu do drzwi przesuwnych, potrzebna po, to by odsunąć drzwi od ściany i ościeżnic i drzwi nie zahaczały o ościeżnice.
  • wkręty do drewna
  • wkręty rozporowe do ścian - 6 mm - do przymocowania zestawu

Do zrobienia drzwi przesuwnych:


  • 3 półki z litego drewna o wymiarach szer. 40, 30 i 30, dł. 230, kupione w jednym z marketów budowlanych i  przycięte w owym markecie do szerokości zakrywającej ościeżnice. 
Jeżeli macie ościeżnice należy je zmierzyć - u mnie światło drzwi miało 80 cm, a szer. ościeżnic 92 cm, więc aby drzwi zasłaniały je, potrzebowałam drzwi o szerokości 94 cm. Wymagało to przycięcia półki o szer. 40 do 34 cm, tak aby po połączeniu wszystkich trzech miały 94 cm.  Drzwi również przycięłam w markecie do długości zakrywającej ościeżnice - u mnie było to 210 cm. Mocując drzwi pamiętajcie o tym, by sprawdzić czy w tym miejscu nie ma ukrytych w ścianie kabli, aby ich nie uszkodzić.
Akcesoria do zrobienia ozdobnych listw - można skorzystać z moich propozycji lub użyć tego, co macie pod ręką. Na gzyms górny wykorzystałam listwy przycięte do szerokości drzwi:
  • jedną podłużną deskę szer. ok. 6 cm. dł. 94 cm
  • gzyms pozostały po skręcaniu kuchni
  • ćwierćwałek wklęsły i cienką listewkę z marketu budowlanego
  • ozdobną listwę kupioną w sklepie z akcesoriami do renowacji
  • plus dodatkowo lustro
Dolna listwa to ozdobna listwa przypodłogowa - resztka z remontu.

Do skręcenia drzwi przesuwnych i wykończenia:


  • wkręty do drewna, 
  • wiertarka
  • wkrętarka
  • wyrzynarka lub piła do przycięcia listew
  • szpachla do drewna,
  • Farba, np. akrylowa lub kredowa plus środek do zabezpieczenia farby - lakier akrylowy do drewna
  • pędzel
  • klej montażowy do przyklejenia listew i lustra
  • akryl do ścian do zamaskowania szczelin między listwami

Wykonanie drzwi przesuwnych:


Zaczęłam od przeszlifowania desek drobnym papierem ściernym, ponieważ miały sporo drzazg. Następnie przykleiłam lustro klejem montażowym. Klej ten ma spory udźwig więc nie należy się obawiać, że lustro się odklei. Wystarczyło, że naniosłam klej na ramy lustra i przykleiłam.


Kolejny krok to przycięcie listew do szerokości drzwi i przymocowanie ich za pomocą wkrętów i kleju montażowego. Ponieważ używanie długich wkrętów jest dość trudne, najpierw za pomocą wiertarki zrobiłam dziury, dopiero później wkręciłam wkręty. Dzięki temu nie musiałam używać długich wkrętów. Dziury po wkrętach zaszpachlowałam, a po wyschnięciu szpachli przeszlifowałam, tak, by były niewidoczne.



Pozostałe listwy tworzące ozdobny gzyms przykleiłam przy pomocy kleju montażowego. Klej wiąże w bardzo krótkim czasie, udało się więc zrobić to bardzo szybko. Okazało się jednak, że pomiędzy listwami powstały szczeliny - zamaskowałam je akrylem do ścian, rozprowadzając go z pistoletu i wygładzając palcem umoczonym w płynie do mycia szyb.


W zasadzie teraz po wyschnięciu kleju i akrylu powinno się pomalować drzwi, ja jednak najpierw je zawiesiłam z prostej przyczyny - miałam pomoc po ręką, ciężko by było mi zawiesić drzwi zupełnie samodzielnie, ponieważ były bardzo ciężkie. Dopiero później drzwi pomalowałam, a następnie trochę pocieniowałam odrobinę ciemniejszą, rozwodnioną farbą, którą wcierałam w słoje drewna i szczeliny listew, tak by zostawała w zagłębieniach.

Zamocowanie drzwi przesuwnych na ścianie


Przymocowanie drzwi do ściany wydaje się skomplikowaną sprawą, jednak ogromnym ułatwieniem była instrukcja dołączona do zestawu i film, na którym co do milimetra pokazano jak montować tego typu drzwi. Polecam, ponieważ bardzo pomógł mi w montażu, krok po kroku pokazując co należy zrobić. Ważna rzecz - pokazana w tych instruktarzach - drzwi należy zawiesić tak, by zachować przestrzeń 1 cm między nimi, a podłogą. Dzięki temu będą się swobodnie przesuwały i wchodziły w stabilizatory drzwi które się przykręca do podłogi.


Jeśli tak jak ja macie ościeżnice - najpierw trzeba do ściany przykręcić listwę, która da nam  dystans - drzwi nie będą zahaczały o ościeżnicę. Ponieważ u mnie ościeżnice wystawały na 1,5 cm od ściany, wybrałam listwę o grubości 2 cm i szerokości 6 cm, długości zestawu (u mnie 180 cm, obecnie w sklepach są zestawy na 181 cm). Po przymocowaniu listwy drewnianej wystarczy przykręcić listwę aluminiową i zawiesić drzwi. Ostatnie kroki to zamocowanie blokad na końcach listwy aluminiowej, dzięki którym drzwi się ładnie domykają oraz przykręcenie do podłogi plastikowych stabilizatorów - wszystko jest pokazane na filmie.



Po pomalowaniu drzwi wyglądały tak... prawda że czegoś brakowało?


Listwa maskująca do drzwi przesuwnych


Aby zamaskować tę niezbyt piękną listwę aluminiową, zamocowałam listwę maskującą, długości 184 cm i szerokości 12 cm, odstającą od ściany 10 cm. Połączyłam je za pomocą kątowników i również za pomocą kątowników przymocowałam do ściany.

Na koniec pozostało pomalowanie listwy maskującej i ozdobienie przy pomocy szablonu oraz przykręcenie uchwytu z drugiej strony drzwi. Nie zamontowałam uchwytu od strony przedpokoju, ponieważ zależało mi na tym, aby zachować trochę tajemniczości - ot ukryte drzwi do pokoju, do którego przechodzi się przez lustro...
Całość wymagała więcej przemyśleń i pomysłów niż pracy - zrobienie tego projektu było samą przyjemnością.
Mam nadzieję, że informacje z tego postu przydadzą się w Waszych projektach :)


20 komentarzy:

  1. Jesteś niezwykle kreatywna.
    Drzwi sa rewelacyjne.
    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach, miewam takie okresy kiedy mam mnóstwo pomysłów i takie kiedy nie mam na nic siły...

      Usuń
  2. super:)sama chciałabym miec takie drzwi w salonie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, mi takie rozwiązanie pozwoliło na zaoszczędzenie trochę przestrzeni :)

      Usuń
  3. Bajeczne. Gotowe drzwi przesuwne są b drogie. A tu prosze ... I jeszcze jakie piękne ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda są drogie, dlatego właśnie zdecydowałam się na to roziązanie.

      Usuń
  4. Kobieta to jednak potrafi ;-) Super drzwi, gratuluję :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. sorki za głupie pytanie
    ale czy dobrze zrozumiałam czy też źle, że deski na drzwi są połączone ze sobą jedynie za pomocą listewek czy też pomiędzy deski (na długości) został dodany klej?
    Czy są potrzebne jakieś specjalne ściski by je połączyć ze sobą żeby się dobrze sklepiły czy tak tylko skleiłaś a potem dokręciłaś do listew?
    Muszę zrobić takie drzwi ale jeszcze szukam pomysłu jak zabezpieczyć je przed niepożądanymi gośćmi (koty bez problemu drzwi przesuwne otwierają, wrrr)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak od razu przy skręcaniu wkrętami do drewna kleilam deski klejem montarzowym, ktory mi został po remoncie.dziur po wkrętach nie widac, ponieważ zrobiłam najpierw wiertarka dziury, tam by wkrety sie pochowały, a dziury zaszpachlowalam. Mam nadzieję ze wskazówki sa pomocne, pochwal się jak drzwi będą gotowe 😃

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na długosci tych pionowy desek nie kleilam, tylko te listewki. A na koty, jak urządzają nocne gonitwy i nie chce ich w pokoju, wkładam miekki klin pomiędzy drzwi a ścianę :)

      Usuń
  7. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajne rozwiązanie i muszę przyznać, że jak najbardziej całość wygląda bardzo obiecująco. Ja także jakiś czas temu miałam okazję czytać we wpisie https://expodom.pl/jak-zaprojektowac-drzwi-przesuwne-do-szafy/ jak zaprojektować w ogóle drzwi przesuwne do szafy.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ile waży takie skrzydło drzwiowe? W sensie same deski, bo z lustrem są dużo cięższe na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie wiedziałem, że można zrobić takie drzwi samemu. Super pomysł. Skorzystam. Pozdrawiam! Japo

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz:)