sobota, 20 maja 2017

DIY - abażur do lampy industrialnej

Ostatnio bardzo spodobały mi się własnoręcznie robione lampy industrialne. A ponieważ potrzebowałam lampy do salonu, postanowiłam taką sobie sprawić i jednocześnie nauczyć się czegoś nowego. O ile umiałam już połączyć kable w lampie TU pokazywałam jak to zrobić, o tyle jeszcze nie próbowałam niczego lutować, a okazało się, że w czeluściach piwnicy ukrywa się lutownica. Znalezisko to dało mi pomysł, aby zrobić własnoręcznie stelaż do abażura :)






W jaki sposób zrobić taki stelaż? Potrzebne będzie kilka rzeczy, wszystkie do kupienia w marketach budowlanych, czy innych tego typu sklepach:
  • lutownica
  • drut
  • spoiwo lutownicze z topnikiem
  • obcęgi  
  • kombinerki, najlepiej zaokrąglone. 

 Pozostałe części do lampy to kabel  - można kupić razem z przełącznikiem i wtyczką, lub też zaopatrzyć się w kabel sprzedawany na metry, wówczas dokupujemy też przełącznik i wtyczkę. Oczywiście niezbędna jest też oprawka do żarówki. Kliknijcie tutaj by zobaczyć jak podłączyć kabel z oprawką. Jeśli chcecie nauczyć się jak podłączyć przełącznik podaję link do filmu o przełączniku i o wtyczce.

Natomiast aby zrobić abażur najpierw musimy pociąć drut obcęgami - konstrukcja mojego abażura opierała się na 4 kołach:
  • małym ok. 5 cm średnicy, które zostawiłam otwarte, by można było przeciągnąć przez nie oprawkę, 
  • 2 kółek - 11 cm średnicy
  • i jednego - tego na środku 19 cm średnicy. 
  • oprócz tego pocięłam drut na półkola, czyli pionowe żebra stelażu, których  było 8.
 Po pocięciu czas na połączenie ze sobą poszczególnych elementów - najpierw zamknęłam obwód kółek przy pomocy lutownicy i spoiwa lutowniczego z topnikiem - wystarczy przyłożyć oba końce drutu do siebie, przyłożyć drucik spoiwa i dotknąć lutownicą przez krótką chwilę - spoiwo się topi łącząc ze sobą oba końce drutu.
Poniżej zdjęcia już z dalszego etapu prac, kiedy przymocowywałam żebra abażuru, ale myślę, że będzie wiadomo o co chodzi.


Następnie należy zaznaczyć np. przy pomocy markera miejsca, w którym będą żebra abażuru i wyginając drut założyć jedne końce drutów najpierw na duże 11 centymetrowe kółko i przylutować, a następnie na to małe 5 cm kółko i również przylutować.




Na koniec przylutowałam drugie kółko 11 i 19 centymetrowe do żeber abażura.
Można jeszcze abażur pomalować farbą w spraju.

Konstrukcja lampy wymagała jeszcze elementu do zawieszenia - u mnie jest nim wieszak oraz bloczek linowy do liny i karabińczyk (pomalowałam je na czarno farbą olejną), dzięki którym zawiesiłam kabel lampy na wieszaku.


3 komentarze:

Dziękuję za komentarz:)