sobota, 5 maja 2012

DIY - czyli jak zrobić lampę w stylu shabby chic


Postaram się pokazać tutorial jak w prosty sposób można samemu zrobić lampę, za którą w sklepach zapłacilibyśmy niemałe pieniądze:)
Moja lampa jest z recyklingu-  zrobiłam ją ze części starego żyrandolu, lecz gdyby nie było takiego pod ręką można się udać do stolarza po drewniane toczone części i połączyć je ze sobą.

Co będzie potrzebne?
  • toczone drewniane części - od stolarza lub tak jak u mnie - stary żyrandol,
  • klej vikol do sklejenia poszczególnych części 
  • biała farba do drewna i metalu - użyłam farby Duluxa
  • oprawka do żarówki
  • kabel z wyłącznikiem - zarówno oprawkę jak i kabel kupujemy w sklepie z elektryką
  • oprawka termokurczliwa - ja wykorzystałam tę stalową, która była  w żyrandolu
  • abażur
  • żarówka



Stary żyrandol.


Żyrandol pocięłam na części. Na zdjęciu oprócz niego: oprawka do żarówki, kabel  z wyłącznikiem, vikol i stara oprawka do żarówki, której nie użyłam do tej lampy.


Części lampy posklejałam vikolem.


A następnie pomalowałam farbą do drewna i metalu Duluxa.


Na spodzie lampy pilniczkiem zrobiłam rowek na kabel.


Kabel przełożyłam przez oprawkę - moja była stalowa - z żyrandola, ale w sklepach można kupić oprawkę termokurczliwą.



Oprawkę włożyłam do lampy.

I przełożyłam kabel na drugi koniec lampy.


Czas na podłączenie kolejnej oprawki - tej do żarówki. Nożyczkami podważyłam zapięcie.


Przez zapięcie przeciągnęłam kabel.


Następnie podłączyłam kabelki - każdy w przeciwległe dziurki w oprawce. W momencie włożenia kabelka do dziurki oprawka go automatycznie zaciska. Nie musimy się obawiać, że wypadnie.


Sprawdziłam czy kabel jest dobrze podłączony wkręcając żarówkę.
Działa!:)



Zapięłam z powrotem oprawkę.


Następnie zamontowałam abażur - oprawka od żarówki zawiera przykręcany zacisk, dzięki któremu abażur nie będzie się chybotał.


Abażur został zamontowany. Teraz mamy dwie opcję - w moich częściach z żyrandolu mam możliwość przykręcenia oprawki do lampy. Jeśli robicie lampę z części od stolarza, można oprawkę przykleić do lampy  klejem.


Pozostała mi jeszcze kwestia kabla pod spodem lampy.  Umieściłam go w rowku wcześniej zrobionym pilnikiem i przytwierdziłam takerem. Można to też zrobić przy pomocy małych gwoździków i młotka.

I lampa jest gotowa












Funky Junk Interiors

24 komentarze:

  1. niesamowite, coś takiego z niczego
    pokazałam mężowi i też powiedział: wow!

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepiękne, gratuluję kreatywności,a abażur można wiedzieć gdzie taki zwykły biały kupiłaś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:)

      Takie abażury były kiedyś w Ikea, ale byłam tam kilka dni temu w celu nabycia drugiego takiego i nie zastałam, nie wiem czy wycofali ofertę, czy chwilowo brakowało w magazynach.

      Usuń
  3. Świetne, i bardzo przydatne, bardzo ci dziękuję za ten kursik.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny pomysł. Toczone drewniane elementy mozna znaleźć stosunkowo łatwo, gorzej jednak chyba z tym otworem na kabel, i faktycznie bez stolarza ani rusz. Sam tutorial jest świetny i przejrzysty. Na 100 % ktoś z niego skorzysta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      - z otworem jest problem, dlatego użyłam żyrandola. Być może wiertarka by tu pomogła, ale nie mam jeszcze doświadczenia w używaniu tego sprzętu;)

      Usuń
  5. Ale spryciula z Ciebie:):):)Ale lampka wyszła świetnie:)

    OdpowiedzUsuń
  6. szacun jak mówi młodzież :p
    boska lampka

    OdpowiedzUsuń
  7. Matko - i stolarka, i elektryka. Super efekt! Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękna lampa i rewelacyjny tutorial. Zanim go przeczytałam, to nawet nie wiedziałabym od czego zacząć. Super,że go tutaj umieściłaś:) Takie rzeczy zawsze się przydają:) Pozdrawiam ciepło!!

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję:)
    Cieszę się że piszecie że tutek jest przejrzysty - mam nadzieję ze ktoś skorzysta z tutorialu.

    OdpowiedzUsuń
  10. tutek bardzo fajny...świetna zmiana :))

    OdpowiedzUsuń
  11. W życiu nie wpadłabym na to, jak wykorzystać stary żyrandol, świetny pomysł, chyba muszę przejść się na strych ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. właśnie robię z mężem taką lampkę z części od stolarza, ale nie możemy w sklepach elektrycznych znaleźć oprawki, która podtrzymywałaby abażur i takiej oprawki metalowej dającej możliwość wkręcenia oprawki w nogę lampki... . czy przyklejenie tych części będzie bezpieczne? hymmm... A co do otworu to są długie wiertła ,ale wiercić trzeba z dwóch stron i wierzyć należy, że się spotkają te otwory :). Tak czy siak świetnie to opracowałaś. Nie mogę niczego tak dokładnego znaleźć nawet na zagranicznych stronach :). Szacun i pozdrowienia gorące Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oprawki metalowej rzeczywiście można nie spotkać - ja wykorzystałam starą z żyrandola:(. Ale oprawka od żarówki z tą przykręcaną częścią powinna być w sklepach. Ta część przykręcana do oprawki, która podtrzymuje żyrandol na jeszcze dziurki, dzięki którym można przymocować oprawkę do lampy śrubkami

      Usuń
  13. Dopiero dzisiaj trafiłam na Twojego bloga i podziwiam :)
    Wpadłyśmy na ten sam pomysł z przerobieniem starego żyrandola :) ja swój znalazłam na śmietniku i też przerobiłam go na lampkę :) można zobaczyć ją na moim blogu :) zapraszam :)
    a ja czytam dalej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłąm i widziałam - pięknie wygląda po przemianie:)

      Usuń
  14. Zajrzałam tutaj przez przypadek i już mi się podoba:)
    a pomysł na lampę na pewno niedługo wykorzystam bo mam ostatnio klimat lamp i abażurów:)
    zapraszam do siebie w wolnej chwili:
    http://stylizacjawnetrz.blox.pl/html

    pozdrawiam i gratuluję talentu!!!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ta lampa to cudo ... chciałabym taką...może sobie kiedyś zrobię jak znajdę odpowiedni żyrandol:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękna lampa...właśnie o takiej marzę... ale kilka dni temu jak byłam w sklepie to cena była bardzo wysoka :) Więc chyba skorzystam z Twojego tutka i zrobię coś sama - a właściwie z pomocą mojego Mężczyzny hihihi :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz:)